Welke strategische keuzes maak jij vandaag?

By |2017-05-01T05:33:05+00:001 mei 2017|Business bloei, Ondernemerschap, Waardecreatie|

time cover marcZie jij ze ook regelmatig? Ik bedoel die succesverhalen van andere bedrijven? Over de geweldige dingen ze telkens weer weten te bedenken, of nieuwe markten en/of nieuwe klanten weten te vinden? Bekruipt jouw dan ook wel eens het gevoel van jaloezie en denk je stiekem: Ik zou ook wel zo’n successtory willen vertellen!

Wat vaak vergeten wordt is dat succes met vallen en opstaan gaat. Maar ook door te experimenten, te leren en keuzes te maken: Hoe ga ik om met de telkens veranderende omstandigheden? Hoe ga ik om met bedrijven die me ogenschijnlijk telkens een stap voor zijn? Met andere woorden welke Strategische Keuzes maak ik vandaag om zo mijn eigen succesverhaal te kunnen schrijven en voorop de cover te staan met mijn eigen successtory!

Hoe krijg je dit voor elkaar? Werken aan strategie is vooral werken aan hoe je deze strategie tot leven brengt. Je kunt dit o.a. doen door jezelf enkele vragen te stellen:

  • Hoe wil je dat klanten en andere mensen zich jouw bedrijf herinneren?
  • Wat wil je dat ze over je vertellen en waar zou je dan trots op zijn?
  • Maar vooral: wat wil je dat ze missen in het geval jouw bedrijf er ineens niet meer zou zijn?

Vooral die laatste overweging klinkt onheilspellend, maar werkt met betrekking tot doelbepaling en strategie uitstekend!

Vervolgens ga je met deze vragen verder aan de slag. Een handig hulpmiddel bij het bepalen van je strategie en het omzetten van je strategie in acties is het Business Model Canvas. Een overzichtelijke en creatieve manier om na te denken hoe je met jouw organisatie waarde kunt creëren: Hoe los ik met mijn producten of diensten pijn en misère van mijn klanten op? Met wie ga ik samenwerken om deze toegevoegde waarde te leveren en hoe gaan we hier met zijn allen beter van worden en aan verdienen? Lees ook onze andere blogs over businessmodellen en strategische keuzes.

Met het denken in mogelijke business modellen voor je bedrijf, geeft je jouw strategie vorm. Je kunt samen met anderen (eigen mensen of mensen van buitenaf) je doelen, focus en koers verder uitwerken. Hiermee werk je doelbewust aan de story waarmee jij straks zo graag op de cover wilt staan.

Belangrijke stappen in dit proces zijn:

  • Ontwikkel meerdere scenario’s: Genereer meerdere ideeën die je om kunt zetten in waarde voor je klanten. Bedenk diverse verdienmodellen en probeer ze om te zetten in enkele prototypes zonder daar direct handenvol geld in te stoppen.
  • Onderzoek de consequenties en stem zo vroeg als mogelijk de haalbaarheid af met je klanten. Ook hier geldt weer, investeren ga je pas daadwerkelijk doen als je producten of diensten verkoopbaar blijken te zijn of nog liever als je ze al hebt verkocht. We passen dit principe zelf ook toe. Het zorgt dat we geen tijd verspillen aan zaken waar geen behoefte aan is en dus niet verkocht worden. Maar het zorgt ook dat we vooral aandacht besteden aan zaken waar wel behoefte aan is en waar een succesvol business model voor kan worden opgezet. Spreekt natuurlijk wel vanzelf dat je daarna wel in staat moet zijn om te leveren wat je belooft.
  • Stippel de route uit hoe je jouw product of dienst op de markt brengt. Bepaal meetpunten om het resultaat van je inspanningen te kunnen meten, maar ook hier geldt weer: test deze meetpunten vooral bij je klanten. Je product hoeft nog niet helemaal af te zijn. Sterker nog, als het nog niet helemaal af is, dan kun je het vaak zonder al te hoge investeringen bijstellen en aanpassen aan de hand van de meetresultaten.

Dit zijn de momenten waar je Cover Story wordt geboren en je kunt leren van de processen en de experimenten die je hebt doorlopen. Evalueer bovenstaande stappen zorgvuldig en je zult zien dat ze bijdragen aan een prachtig verhaal. Jouw verhaal voor op de cover van … (vul zelf de titel maar in).

Wil je ook weten hoe je jouw strategie omzet in een Cover Story met impact, dan helpen we je graag. Neem daarvoor vrijblijvend contact met ons op en we plannen voor jou een zinvolle Cover Story sessie in om eens te proeven.

Toon buttons
Verberg buttons