Wat zijn faalfactoren bij innovatie?

By |2018-07-05T06:51:25+00:005 jul 2018|Innovatie|


Innovatie en duurzaam succes zijn noodzakelijk om te overleven. Het belang is groot, toch sterft het merendeel van de innovatieve initiatieven een wiegendood. Hiervoor zijn drie groepen faalfactoren aanwijsbaar, gerelateerd aan gebrekkig inzicht in klanten, slecht management en een gebrek aan aansluiting met de buitenwereld.

Om de faalfactoren bij innovatie te tackelen, heb je inzicht nodig in de drie groepen faalfactoren.

Faalfactoren bij innovatie vanuit klantperspectief

Vanuit klantperspectief zijn de volgende faalfactoren voor innovaties te benoemen:

  • ze sluiten niet aan op (klant)behoeften
  • het voordeel van overstappen op iets nieuws moet gemiddeld negen keer groter dan het gepercipieerde nadeel
  • te lange time-to-market
  • verkeerde prijsstellingen

Deze faalfactoren (Rogers en Indora, 2018) zijn grotendeels te voorkomen door goed onderzoek vooraf en door goed te communiceren met de (potentiële) klant. Maar feitelijk is het vaststellen van faalfactoren vanuit het klantperspectief al een stadium te laat. Het falen vindt meestal al plaats in het voorstadium, bij het managen van innovatie.

Faalfactoren bij innovatiemanagement

De kiem voor succesvolle innovatie ligt in samenwerking. Vaak is een negatieve bedrijfscultuur, die contraproductief werkt, oorzaak van falen bij innovatie. Kenmerken van een negatieve bedrijfscultuur met slecht management:

  1. Niet toegeven van fouten
  2. Geen of weinig nieuwe ideeën
  3. Men stelt geen vragen
  4. Mensen worden niet beloond voor (bijzondere) prestaties en initiatieven
  5. Het merendeel is negatief of een zeurkous

Het is van belang een veilige omgeving te bieden. Geef jouw eigen fouten toe, stel je benaderbaar en kwetsbaar op en geef mensen de ruimte om fouten te maken, daar leer je van. Stimuleer zoveel mogelijk ideeën te delen en doe dit zelf ook. Stel zoveel mogelijk vragen, zodat je inzicht krijgt. Beloon prestaties, vier ook kleine successen en bied positieve beleving. Sommige zeurkousen hebben overigens soms wel gelijk. Door in gesprek te gaan kunnen zij hun bijdrage leveren om de ‘pijnpunten’ (zelf) op te lossen. Dan is er op den duur niets meer te zeuren.

Faalfactoren bij het stimuleren van innovatie

Ten derde is een belangrijke faalfactor dat bedrijven aansluiting met de buitenwereld missen. Niet alleen met (potentiële) klanten, ook met leveranciers en relaties. Het recept voor succes en een positieve bedrijfscultuur, begint met het verzamelen van verfrissende ingrediënten uit de buitenwereld:

  1. Kijk in je OMGEVING: Wie ken ik die een waardevolle bijdrage kan leveren?
  2. Zoek PARTNERS: Welke stakeholders kan je betrekken?
  3. Bepaal ACCEPTABEL VERLIES: Niets is volkomen risicoloos!
  4. Gebruik tegenslag, het OMDENKEN: Ook een idee afwijzen is een stap vooruit
  5. LEIDEN i.p.v. LIJDEN: JIJ bepaalt!

Graag hoor ik jouw mening en ervaringen over innovatie en drempels binnen jouw bedrijf. Zij zijn vaak makkelijker op te lossen dan je denkt!

Meer praktische tips? Download onze InnovatieChecklist!

 

Toon buttons
Verberg buttons