Van druk met klanten naar meer klanten en de juiste flow

By |2018-02-06T09:19:43+00:004 nov 2017|Innovatie, Ondernemerschap|

Esther Leblanc van GEPOMAEsther Leblanc van GEPOMA wilde zichzelf en het bedrijf vernieuwen en deed dit via innovatiecoaching. Doel was vaststellen wat goed ging, maar vooral ook bepalen wat voor verbetering vatbaar was. Een aantal jaar later vertelt Esther wat dit traject met innovatiecoach Marc Yzer haar opleverde: groei in klanten, persoonlijke groei, bedrijfsvernieuwing en de juiste flow.

Waarin is GEPOMA gespecialiseerd?

GEPOMA is arbodienstverlener in Limburg en ondersteunt MKB-ondernemers, variërend van vier tot 400 medewerkers. Bij verzuim helpen wij werkgevers en werknemers het herstel te bevorderen of om uitval en arbeidsongeschiktheid te voorkomen. GEPOMA bestaat naast mij uit nog drie mensen: Miriam Meijers, Mart Nelissen en Pascal Sleebe. Esther, Miriam en Mart zorgen voor de dagdagelijkse begeleiding van werkgever en werknemer. Pascal neemt vanuit zijn rol als geregistreerd arbeidsdeskundige de onderzoeken voor zijn rekening.

Hoe kwamen jullie in aanraking met de innovatiecoach?

Via mijn netwerk kwam ik op het juiste moment in aanraking met het innovatieprogramma dat Marc Yzer en zijn collega Steffen de Lange aanboden voor MKB-bedrijven met als centrale vragen: waar sta je? Wat wil je? Waar wil je naartoe? Voor ons was het een goed moment omdat mijn compagnon zijn werk wilde afbouwen ivm voorbereiding op zijn aanstaand pensioen. Voor mij was dat een goed moment om de zaak op een andere manier te bekijken en te bepalen wat er beter kon. We waren tenslotte al ruim 12 jaar actief met onze dienstverlening, dus zeker een goed moment om eens bewust stil te staan.

Hoe zat het innovatiecoachingsprogramma in elkaar?

Wij kozen voor een begeleidingstraject met individuele sessies voor mijn compagnon Lex en mij en deden gezamenlijke sessies met de casemanagers.

Wat zijn belangrijke inzichten die het traject met de innovatiecoach opleverden?

Voor mij was het belangrijk om te beseffen dat ik voor mijn eigen ontwikkeling, maar ook voor de ontwikkeling van mijn bedrijf, andere professionals nodig heb. Simpelweg om de juiste prikkeling en stimulans te krijgen om echt te veranderen.

Ook realiseerden wij ons door de coaching dat wij een aantal zaken heel vanzelfsprekend vinden, die feitelijk ons onderscheidende vermogen bepalen.

Daarom is het zo goed om eens met een ‘buitenstaander’ op een andere manier naar je zaak te kijken. Hierdoor weten we welke positieve punten wij van onszelf kunnen en moeten benadrukken om een aantrekkelijke samenwerkingspartner te zijn.

Hoe heeft de innovatiecoaching jouw persoonlijk veranderd?

Ik heb echt geleerd nog meer naar mijzelf te kijken. Sommige dingen weet je wel onbewust, maar schenk je weinig aandacht aan. Maar als ook anderen jou erop aanspreken, dan ontstaat bewustwording en ga je er ook echt iets mee doen.

Dankzij de coaching heb ik geleerd mijn ideeën meer te delen zodat we vervolgens gezamenlijk kunnen bekijken welke we gaan inzetten. Mijn zelfvertrouwen en eigenwaarde zijn dankzij de coaching nog meer gegroeid en verstevigd.

Ook mijn compagnon Lex had veel baat bij de coaching. Doordat ook hij anders naar de zaak, zichzelf en mij ging kijken, kon hij op een prettige manier zijn betrokkenheid afbouwen. Toen Lex onverwacht overleed in 2016 en ik er sneller alleen voor stond dan verwacht, hielp de opgedane kennis uit dit traject om op een goede manier en met een goed gevoel de zaak voort te zetten.

Waardoor werkte de innovatiecoaching voor jou zo goed?

Er werd een setting gecreëerd waarin ik me kwetsbaar kon en durfde op te stellen. Het benoemen van de waardevolle, goede dingen waar je vervolgens nog meer mee kunt gaan doen,  maar ook in het bespreekbaar maken van bepaalde aandachtspunten. Marc is zeer prettige coach die mij op de juiste manier in deze beweging heeft gekregen.

Doordat Marc mij een spiegel voorhield, kreeg ik meer inzicht in de dingen die ik wel onbewust wist, maar eigenlijk wegdrukte. Tijdens deze gesprekken, raakte ik weleens geëmotioneerd maar ook extra gemotiveerd om er iets mee te doen. Hij zorgde ervoor dat ik in de juiste flow terechtkwam. Dankzij die juiste flow, weet ik gewoon dat ik in staat ben dit bedrijf op een goede manier te runnen.

Esther Leblanc van GEPOMA en innovatiecoach Marc Yzer van Prestazione

Esther Leblanc van GEPOMA blikt terug met innovatiecoach Marc Yzer van Prestazione

Wat werd er direct in het bedrijf vernieuwd dankzij de coaching?

Wij hebben allerlei kleinere en grotere verbeteringen bedacht. Samen met Marc en zijn collega hebben wij de ‘kapstok’ bedacht om het verbeterplan te structureren en te realiseren. Dit plan bespraken wij met onze samenwerkingspartners om te checken of zij het ermee eens waren en of zij nog meer verbeterpunten zagen. Het plan werd super positief ontvangen, iedereen werkte actief mee en dat leverde allemaal geweldige nieuwe energie op.

Wat doen jullie vandaag nog steeds anders dankzij de innovatiecoaching?

Ik ben mij er nu goed van bewust dat je je niet moet laten opslokken door de waan van de dag. De klanten gaan altijd voor en nog steeds, maar nu staan wij regelmatig bewust samen stil bij wat we doen. Dan benoemen we wat goed gaat, maar ook wat beter kan. We nemen dan de tijd om nieuwe ideeën te bespreken,  waardoor we voortdurend alert en scherp zijn op vernieuwingen in ons vakgebied en van onze aanpak. Een volgende stap is bijvoorbeeld middels de opleiding casemanager in het beroepenregister terechtkomen en vervolgens het bedrijf te certificeren. Wij weten dat wij het goed doen, maar het is nog beter om daar een officiële bevestiging van te krijgen, voor onszelf en voor de buitenwereld. Daarnaast zijn we bewust bezig met netwerken en het onderhouden van contact waardoor een groei in aantal klanten is gerealiseerd.

Wat zou jij aan andere MKB-ondernemers en aan Marc mee willen geven?

Nu ik weet dat dit kan met coaching, gun ik het andere ondernemers ook heel erg, het maakt ondernemen zoveel leuker en makkelijker! Met Marc zou ik wel met regelmaat, bijvoorbeeld jaarlijks, willen terugblikken en vooruitkijken om scherp te blijven op vernieuwing en ook om in de juiste flow te blijven.

Meer weten over GEPOMA? Kijk op de website: www.gepoma.nl

Meer weten over innovatiecoaching? Bel voor meer info Marc Yzer +31 6 549 63 691 of bel Suzanne Dieteren voor maatadvies: +31 6 23575005 of ontdek de diverse oplossingen op de website van Prestazione.

(Interview: Mascha Gerretsen)

Toon buttons
Verberg buttons