DE tip om op de markt te komen én te blijven

By |2017-01-10T12:55:55+00:0010 jan 2017|Business bloei, Ondernemerschap|

Prestazione zonder grain-36 (Large)Heb je moeite om de markt op te komen of te blijven? En wil je graag weten hoe je groei en bloei binnen jouw bedrijf kunt creëren op een continu basis? Dan heb ik een leuk verhaal voor je over 2 bijenimkers in Australië.

Een vader met zijn zoon wilden iets bedenken zodat meer mensen interesse zouden krijgen in bijen en dat op die manier de afnemende bijenpopulatie zou gaan groeien. Als hobby uitvinders hebben ze een apparaat ontwikkeld dat zorgt dat je op een eenvoudige manier honig kunt oogsten. Dat willen zeggen: zonder de bijen te storen en dus ook zonder gestoken te worden. Ze hebben hun uitvinding via crowdsourcing verkocht en binnen 24 uur meer dan 1 miljoen dollar opgehaald! http://bit.ly/1DKxXug

Hun succes is natuurlijk niet uit de lucht komen vallen in één dag tijd. Ze waren jaren bezig geweest met de ontwikkeling van het apparaat. Wat is de les uit dit verhaal?

  1. Verdiep je eerst in je doelgroep met de bijbehorende uitdagingen en problemen. En bedenk dan een oplossing die echt werkt. Als je iets hebt bedacht dat mensen helpt of willen, dan zijn ze meteen bereid dit te kopen en hiervoor te betalen.
  2. Zoek uit wie de beïnvloeders van je doelgroep zijn, denk o.a. aan invloedrijke bloggers, en zorg dat deze jouw oplossing leren kennen.
  3. Koppel een slimme sales aan je lancering. Als de bijenimkers het op de oude manier hadden gedaan, dan hadden ze een dagtaak gehad aan bijenimkers te bezoeken en nu hebben ze via crowdsourcing binnen 24 uur meer dan 1 miljoen dollar opgehaald.

Onze grootse valkuil is dat we meestal ons product of dienst perfectioneren. En perfectionisme zorgt dat je product nooit klaar is en dus ook dat je never-nooit op de markt komt. (Lees ook ons vorige blog: 3 groeitips voor 2017.)

Dat zegt overigens niets over het product. Je kunt een prachtig product hebben, maar als niemand op dit moment geld ervoor over heeft dan blijft het op de plank liggen. Ook wij hebben dit soort producten ontwikkeld: de meest fantastische ideeën, uitgewerkt in geweldige producten waar niemand op zat te wachten. Maar die wel veel tijd en energie hebben gekost om vervolgens niks op te leveren.

Maar hoe blijf je nu op de markt?

Op de markt komen is één ding, maar op de markt blijven, te overleven en nog beter om te groeien, is voor veel ondernemers nog veel lastiger. De bekende quote van Darwin, over de survival of the fittest geeft het mooi weer:

darwin

Want veranderingen zijn altijd al geweest, maar tegenwoordig gaan ze een stuk sneller dan eerst. Dus we moeten mee veranderen om te overleven als bedrijf. En rijst natuurlijk de vraag: hoe verander ik dan? Het antwoord is simpel: verdiep je in je klanten! We hebben vanuit ons verleden vooral aandacht voor de uitvoering van ons bedrijf en we zijn daar retegoed in. Maar ondertussen zijn we uit het oog verloren voor wie we het allemaal doen: onze klanten. Uiteindelijk betaalt de klant de factuur en zorgt hij zo op die manier dat je als bedrijf kunt overleven. Zodra je klant ergens anders iets beters kan krijgen, dan ben je zomaar je beste klant kwijt. Alle spraakmakende bedrijven van de laatste tijd doen één ding allemaal hetzelfde: zij begrijpen beter wat de klant wil dan de rest. Dus met andere woorden: blijf je verdiepen in je klant ook nadat je succesvol op de markt bent binnengekomen!

Wij nemen je graag mee op een 1-daagse werkvakantie. Weg van de dagelijkse gang van zaken. Focus op de verwachtingen van je klanten. Tijdens deze dag leren we je hoe je future-proof wordt en kunt blijven. De dag erna weet je welke stappen je moet zetten om aan je zaak te kunnen werken in plaats van in je zaak.

Neem gerust eens geheel vrijblijvend contact op om de mogelijkheden voor jou en jouw bedrijf te bespreken. Dat kan via info@prestazione.nl of 06 23575005.

Heb jij andere tips over hoe je het beste op de markt blijft? Laat het dan hieronder weten!

Toon buttons
Verberg buttons