Als ondernemer of manager sta je nooit stil en wordt er continu van alle kanten aan je getrokken. Help! Pak nu jouw kans om beter met jouw tijd en energie om te leren gaan. Een dag telt slechts 24 uren in en het is lastig de beschikbare tijd goed en efficiënt te besteden. Zeker als je jouw huidige klanten tevreden wilt houden terwijl je tegelijkertijd jouw nieuwe ideeën en wilt uitwerken. Onthoud: Geld is niet belangrijk, tijd wel!
Maar hoe krijg je meer tijd als je het gevoel hebt dat je chronisch tijd tekort komt? Door onze zeven time managementtips om beter met jouw tijd en energie om te gaan toe te passen.
7 time managementtips om beter met jouw tijd en energie om te gaan
Uit ervaring weten wij dat deze zeven tips jouw enorm helpen jezelf goed te managen.
- Bereken jouw persoonlijke getal. Reken eens uit wat jouw inspanning moet opleveren. Wat is jouw persoonlijke getal en wordt daarmee bewust van de tijd die voorbij tikt. Tiktak, alweer een minuut voorbij! Reken uit hoeveel jij dit jaar wilt verdienen en deel dit door het aantal uren dat je daaraan kunt en wilt spenderen. Doe dit zo realistisch mogelijk en je weet dan jouw gewenste prijs per uur. Vanaf nu is dit bedrag continu in jouw gedachten. Is hetgeen ik nu doe dit bedrag waard en ben ik met de goede dingen bezig? Ook zie je gelijk de meter oplopen bij dat onnodige 11 minuten durende telefoontje van zonet: die onzin kost meteen enkele 10-tallen euro’s.
- Als je opdrachten hebt tegen het uitgerekende tarief bij punt 1, kun je de zaken delegeren die minder dan het tarief opbrengen. Ontsla jezelf van al die klusjes waar je waarschijnlijk toch al niet zo goed in bent en die veel tijd kosten en jou afhouden van waar je stinkend goed in bent. Veel ondernemers zijn zo druk met bijvoorbeeld € 100 p/u opdrachten en komen zo nooit toe aan de opdrachten die veel meer op kunnen leveren.
- Reserveer tijd voor strategie. Niet elke minuut hoeft direct geld op te leveren. Reserveer tijd in jouw agenda om te investeren en om ook vooral aan jouw zaak te werken. Blok zo nu en dan een moment om aan jouw strategie te werken voor de lange termijn. Denk vooral ook na over nieuwe verdienmodellen, zodat je overmorgen nog steeds klanten hebt. Als jij er niet over nadenkt, dan kan ik je nu al bijna garanderen dat jouw concurrent dat wel doet en je een dezer dagen voorbij loopt.
- Reserveer tijd voor verbetering op de korte termijn. Maar plan ook elke week wat tijd in jouw agenda om met name operationele zaken op de korte termijn te verbeteren. Verbeteringen waar je gelijk plezier van hebt. Bijvoorbeeld jouw verkoopproces simpeler maken zodat het minder tijd en inspanning kost. Of bepaalde e-mails direct laten doorsturen naar de juiste persoon die ze kan afhandelen. Hoef jij ze niet meer te lezen en te beslissen dat je ze doorstuurt. Allemaal kleine dingen die ongemerkt best wat tijd wegsnoepen en redelijk vlot te verbeteren zijn. Zorg trouwens ook dat je een lijst bijhoudt met verbeterpunten en werk elke week 5 van deze puntjes af. Zo heb je op een jaar tijd al gauw meer dan 200 verbeterpunten doorgevoerd!
- Plan altijd jouw dag vooruit. Bepaal iedere avond (of einde van de middag) wat de drie belangrijkste taken voor de volgende dag zijn. Wat er ook gebeurt de volgende dag, deze drie ga je afhandelen! Doe dat meteen de volgende ochtend als dat kan, want gedaan is gedaan en dan kun je jezelf belonen met al die andere leuke dingen die je wilt doen. Maak er een gewoonte van om elke avond te controleren wat je hebt gerealiseerd, en geloof me dat geeft een geweldig gevoel! En bepaal dan meteen de drie meest belangrijke zaken voor de volgende dag.
- Word elke dag een beetje beter. Een van de belangrijkste zaken voor een ondernemer is een continue stroom te creëren van vraag naar jouw diensten. Zolang deze vraag er is, kan ik goede prijzen vragen en krijgen, klanten kiezen die ik wil, projecten kiezen die ik wel of niet wil. Maar als mijn vraag gaat haperen, dan kan ik dat niet meer. Dus wat kan ik doen zodat ik een continue vraag creëer en ook houdt? Pak daarom elke dag jouw kans om een contact met een klant of prospect te maken, of om een artikel of een blog te publiceren, een telefoontje te plegen, of iets anders te doen zodat de vraag naar jouw diensten of producten op niveau blijft of nog beter groeit.
- Verwacht altijd het beste! Visualiseer hoe dat er uit gaat zien! Jouw eigen verwachtingen hebben een enorme impact op het resultaat. Als je zelf verwacht dat zaken goed gaan, dan geloven klanten en andere relaties dat ook. Weet wel dat je alleen maar het beste kunt verwachten als je ook jouw bijdrage hebt geleverd.
Doe jouw voordeel met de tips en laat ons weten hoe het gaat. Wil je nog slimmer leren werken? Download dan nu ons e-book Slimmer werken.
Iedere maand reserveren wij tijd voor strategiesessies. Wil jij vrijblijvend sparren? Neem contact met ons op!