Op zoek naar gouden eieren? Ontwikkel jouw nieuwsgierigheid!

By |2017-12-19T13:29:58+00:0012 nov 2017|Business bloei, Innovatie, Ondernemerschap|

Nieuwsgierigheid en bedrijfsinnovatie PrestazioneWanneer was jij voor het laatst kinderlijk nieuwsgierig? Hoe lang is het geleden dat jij meer dan vijf vragen achter elkaar stelde? Als dat al (te) lang geleden is, dan is het cruciaal om daar NU iets aan te doen!

Nieuwsgierigheid is een cruciale factor voor persoonlijke ontwikkeling en vooruitgang, maar ook voor bedrijfsvernieuwing. En dan bedoel ik geen beperkte nieuwsgierigheid, maar een brede nieuwsgierigheid: naar mensen, technologie, samenwerking, natuur, verandering, experimenten, naar alles eigenlijk. Met een onbegrensde nieuwgierigheid blijf je vragen stellen, sta je open voor nieuwe ontwikkelingen en ben je in staat om slimme verbanden te leggen en zo waardevolle bedrijfskansen te creëren. Maar hoe vergroot nieuwsgierigheid jouw bedrijfskansen? Waarom moet jij jouw nieuwsgierigheid opnieuw ontwikkelen? En hoe kun jij er vanaf vandaag praktisch mee aan de slag?

Hoe vergroot nieuwsgierigheid mijn bedrijfskansen, energie en geluk?

Stel je eens voor: je vindt eindelijk die naald in de hooiberg waar je al zo lang naar zocht… Waarom zou je dan stoppen met zoeken? Wie weet ligt er nog een gouden naald!

Sterker nog, misschien zit er meer in de hooiberg verstopt dan alleen een paar naalden en vind je de kip met de gouden eieren!

Als je nieuwsgierig bent en dankzij die nieuwsgierigheid problemen oplost, dan geeft dat een gevoel van zelfvertrouwen. Nieuwsgierigheid motiveert, geeft energie en is de drijvende kracht achter innovatie.

Nieuwsgierigheid genereren en benutten is een mindset en de aanjager voor vernieuwing, vooruitgang en innovatie.

 Een mooi fabeltje, hoor ik de sceptici denken, maar ook jullie kunnen gouden eieren vinden door nieuwsgierigheid te ontwikkelen. Ook heb ik goed nieuws voor jou: Nieuwsgierigheid is iets dat is te stimuleren en te leren! Waarom dat nodig is? Omdat het vergroten van de nieuwsgierigheid duidelijk loont én omdat je het zeer waarschijnlijk hebt afgeleerd.

Hoezo heb ik nieuwsgierigheid afgeleerd?

Kenmerk van onze samenleving is dat het nieuwsgierigheid structureel inperkt en feitelijk afstraft:

  • thuis tijdens de dagelijkse opvoeding van onze kinderen: ‘nu even niet’
  • op scholen: ‘eerst je vinger opsteken’
  • binnen bedrijven: samenwerking-, vergaderregels en communicatieprocedures

Welke vragen worden vooral stelselmatig afgekapt wanneer er (te) veel na elkaar komen? Juist: de waaromvragen. En wanneer is het ‘te’ veel? Met name als de ouder, docent of manager zelf het antwoord niet weet en zich daardoor ongemakkelijk voelt of het gevoel heeft ‘ingemaakt’ te zijn. Door dit stelselmatig ontmoedigen van vragenstellen, hebben wij afgeleerd waaromvragen te stellen en dat is dom. Kortom: het is heel slim en belangrijk om nieuwsgierigheid te ontwikkelen.

Hoe kan ik nieuwsgierigheid voor bedrijfsvernieuwing ontwikkelen?

Vijf praktische tips om nieuwsgierigheid voor bedrijfsvernieuwing te ontwikkelen en om zelf direct mee aan de gang te gaan:

1) Verander jouw focus, filters en invalshoeken

Anders kijken is te leren van de Amerikaanse National Geographic fotograaf Dewitt Jones. In zijn werk is de cameralens essentieel en daarmee ook hoe je naar bepaalde zaken kijkt:

Waar kijk ik naar vanuit welke invalshoek? Waar focus ik op en welke lens of welk filter past erbij?

Dewitt Jones

National Geographic fotograaf Dewitt Jones leert en inspireert anders te kijken

Het wisselen van lenzen, maar ook filters, is voor Dewitt van levensbelang in zijn vak als fotograaf en maakt het verschil tussen een foute foto of een World Press Photo kandidaat. Maar wat kan jij hier met betrekking tot nieuwsgierigheid van leren? Om innovatief te zijn is het belangrijk om vanuit verschillende invalshoeken zaken te kunnen bekijken. Wissel eens van lens bij het bestuderen van jouw bedrijfs- of verdienmodel: gebruik de telelens, groothoek-, en macrolens, zoom in en uit. Er zijn, net als zoals in de fotografie, altijd meerdere perspectieven, filters en combinaties mogelijk om gouden naalden en gouden eieren te vinden.

2) Ga samenwerken

Ga binnen en buiten het bedrijf samenwerken om op zoek te gaan naar nieuwe ideeën en oplossingen. Andere invalshoeken prikkelen de nieuwsgierigheid en leiden tot nieuwe inzichten en nieuwe kansen.

3) Speel met verwachtingen en voorspelbaarheid

Laat bepaalde verwachtingen achterwege. Verberg bepaalde inzichten en laat mensen zoeken naar de afloop. In een film zie je na de intro het verhaal zich verder ontwikkelen, op basis waarvan het einde vaak voorspelbaar is. Door bewust een deel van het verhaal weg te laten, ga je een ander einde voorspellen. Hetzelfde kun je doen met een route of proces. Als een route of proces altijd via een vast stramien verloopt, van A naar B en via C en D naar E, kun je experimenteren met wat er gebeurt als je mensen voorlegt dat je van A naar E wilt, zonder te vertellen hoe dat nu gebeurt. Op deze manier ontstaan kortere routes, slimmere processen en ideeën voor een andere aanpak.

4) Voeg een competitie-element toe

Stel je eens voor dat anderen beschikken over kennis, die jij nu nog niet hebt. Dat voelt niet lekker, want een ander weet iets weet wat jij nog niet weet en kan er misschien concurrentievoordeel uithalen. Nieuwsgierigheid helpt jou op zoek te gaan naar het missende onderdeel. Zo kun je mensen laten raden wat mogelijk waardevolle kennis is voor concurrentievoordeel. Aan de hand van de uitkomsten creëer je uitgangspunten. Denk maar eens aan kaartspelen, waarbij je niet weet welke kaarten jouw tegenstander heeft, en hoe je dan probeert in te schatten wat de ander in handen heeft. Je bent dan écht nieuwsgierig, simpelweg omdat je wilt winnen.

5) Doorbreek patronen

Als je iets ontwikkelt conform een bepaald logisch patroon, laat dan de logica eens weg of introduceer iets nieuws. Een kamer met tien gesloten deuren heeft een bepaalde logica en een vast patroon. Alle deuren zijn dicht en waar begin je dan? Gegarandeerd dat als je een deur op een kier zet, je kunt voorspellen waar de aandacht naartoe gaat. Dit soort simpele trucs kun je gebruiken bij het stimuleren van nieuwsgierigheid. Mensen zijn van nature nieuwsgierig en willen de uitkomst ontdekken. Dit maakt ook tegelijk leergierig en dat is weer uitstekend voor innovatie.

Nieuwsgierigheid is te ontwikkelen en stimuleren in stappen. Telkens iets weglaten of juist toevoegen houdt je scherp en stimuleert zelf- en bedrijfsinnovatie.

Heb jij iets meegemaakt waardoor jouw nieuwsgierigheid is geprikkeld en je een nieuw bedrijfsidee hebt ontwikkeld? Wij horen het graag, want ook wij zijn erg nieuwsgierig!

Meer weten over innovatiecoaching? Bel voor meer info Marc Yzer +31 6 549 63 691 of bel Suzanne Dieteren voor maatadvies: +31 6 23575005 of bekijk de diverse bedrijfsinnovatieprogramma’s van Prestazione.

Een volgende stap om nieuwsgierigheid te ontwikkelen, is het stellen van veel vragen. Door het stellen van de juiste vragen, voorkom je windeieren en vind je gegarandeerd gouden eieren. In mijn volgende blog lees je hier meer over.

Toon buttons
Verberg buttons