Leveren wat je klant nodig heeft – beter voor jouw slaap en die van je klant

By |2017-04-24T08:42:57+00:0024 apr 2017|Business bloei, Innovatie, Ondernemerschap|

Prestazione zonder grain-5 (Large)Buiten het feit dat ondernemen uitdagend kan zijn en voldoening geeft, heeft ondernemen ook een keerzijde. Ondernemen doe je niet alleen tussen 9 en 5 en vaak kost het nogal wat nachtelijke uren. Doorwerken om nieuwe kansen en ideeën te bedenken, maar ook wakker liggen en piekeren over de minder leuke zaken waar je als ondernemer mee te maken krijgt. Financiële problemen en risico’s, stress en werkdruk, samenwerking met anderen, concurrentie en ga zo maar door. Waar liggen ondernemers wakker van en, belangrijker nog, wat kun je ertegen doen?

Ontevreden klanten

Eén op de vier ondernemers geeft aan wel eens wakker te liggen van ontevreden klanten. De angst voor slechte publiciteit speelt hierbij een grote rol. Het is dus zaak om van een ontevreden klant zo snel mogelijk weer een tevreden klant te maken.

Ga eens in je eigen organisatie na wat je kunt verbeteren om dit te voorkomen en communiceer dit duidelijk om de klacht op te lossen. De klant zelf kun je niet veranderen, maar wel de manier waarop jij je inleeft in waar je klant van wakker ligt. Hoe goed ken jij je klant eigenlijk? Neem je wel genoeg tijd om je klant bij de ontwikkeling van je eigen product te betrekken?

Zou het niet mooi zijn als je samen met je klant producten of diensten bedenkt die hij nodig heeft en waarvoor hij graag betaalt omdat ze zijn problemen oplossen?

Hoe krijg je dit voor elkaar?

  • Ga per klant na of je snapt wat zijn taken zijn. Weet ik precies wat mijn klant moet doen om zijn product of dienst te verkopen. Wat kan daarbij mijn toegevoegde waarde zijn? Met andere woorden: Snap ik het business model van mijn klant? Weet ik waar hij zijn geld mee verdient en wat hij daarvoor moet doen.
  • Als je precies weet wat je klant moet doen, moet je er ook achter kunnen komen waar hij van wakker ligt. Vraag hier gewoon naar. Wat zijn de angsten of belemmeringen in zijn organisatie die hem s ‘nachts zijn slaap kosten. Probeer hier een volgorde in te krijgen door er prioriteiten aan te koppelen.
  • Nu je weet wat hem zijn slaap kost ga je na in hoeverre jouw producten of diensten dit zouden kunnen voorkomen. Wat moet je leveren om zijn problemen uit de wereld te helpen. Dit hoeven niet alle problemen op zijn lijst te zijn maar het helpt wel als dat de problemen met een hoge prioriteit zijn. Los je geen enkel probleem op, dan mag je jezelf wel eens afvragen of je wel de juiste producten of diensten hebt, of wellicht of dit wel de juiste klant voor je is.
  • Pas je producten het liefst aan in overleg met je klant. Vraag wat je zou moeten veranderen om interessanter te zijn voor hem en wat hij bereid is om daarvoor te betalen. Probeer je ook in te leven in de klanten van jouw klant. Als je met jouw product of dienst zijn problemen of uitdagingen oplost, geef je jouw eigen klant eigenlijk een offer he can’t refuse. Dit geeft een uitstekend uitgangspunt voor productvernieuwing.
  • Voeg elementen toe aan je product die zorgen dat het nog aantrekkelijker wordt om het te kopen. Tesla bijvoorbeeld heeft van model S een high performance car gemaakt met automatische software upgrade mogelijkheid en een aanzet tot zelfsturing. Niemand van de klanten lag er wakker van of Tesla wel in staat zou zijn om dit te leveren. Toch levert het een hoge “wow-factor” en zijn dit mooie productvernieuwingen.

Wij hebben in ons bedrijf er voor gekozen om voor dit soort zaken de Value Proposition methode van Alexander Osterwalder te gebruiken, omdat deze methoden snel en effectief werkt en je uiteindelijk de nodige nachtrust kan besparen.

Wil je hier ook eens kennis mee maken? Dan helpen we je graag. Neem daarvoor vrijblijvend contact met ons op en we plannen voor jou een zinvolle productontwikkelingssessie om eens te proeven.

Toon buttons
Verberg buttons