Kappen met die terminale serieusheid!

By |2017-05-29T09:56:09+00:0029 mei 2017|Business bloei, Coaching, Innovatie|

Prestazione zonder grain-39 (Large)We leven in een snel veranderende wereld. Voeg daar een schep onzekerheid en complexiteit aan toe en je hebt een prima recept voor het beperken van je groei en mogelijkheden. Als je dat op de oude traditionele manier probeert te controleren is dat bijna niet meer te doen. Om als organisatie te kunnen werken aan je eigen toekomst en groei zijn andere manieren gewenst. Samenwerking, open innovatie, doorzettingsvermogen en het durven experimenteren met denken in nieuwe business modellen. Je eigen mensen en organisatie en misschien ook wel je concurrenten uitdagen om samen nieuwe business te genereren.

Business model innovatie

Val vooral je eigen business model eens aan. Dit vergt met name veel creativiteit en durf om dat te doen en daar zit vaak het venijn. We laten onszelf maar al te gemakkelijk beïnvloeden door hardop te zeggen dat we helemaal niet zo creatief zijn. Ik ben nu eenmaal geen Karel Appel of beroemde muzikant en ga zo maar door…

Laat het kind in je los

Het goede nieuws is dat iedereen ooit heeft geleerd om creatief te zijn en te handelen. Dit kwam met name tot uiting in onze kindertijd waar we in alles een plezierige uitdaging zagen om te spelen en dit te combineren met honderduit vragen stellen. Waarom doen we dat naarmate we ouder worden niet meer? Ik hoorde laatst van Paul Iske (Hoogleraar Open Innovation & Business Venturing) in zijn uitleg over de creativiteitsindex dat hier zelfs een woord voor is: “terminale serieusheid”. Ik hoop dat jij als lezer dat stadium nooit bereikt en in staat blijft om te blijven denken als een kind en dat in je werk toe kunt passen.

Strategische sessies

Dit principe passen we toe in onze één of meerdaagse sessies over strategie en business modellen. Wat gebeurt er dan, als we tijdens één van onze VIP sessies samen met jou als klant nieuwe kansen gaan onderzoeken om business te genereren? Met andere woorden wat levert het op om weer als een kind te gaan spelen?

Spelen met je strategie of met je verdienmodel of misschien wel met allebei!

  • Je gaat nieuwe mogelijkheden zien door het te doen. Learning by doing;
  • Door te experimenteren sta je mensen toe om op een luchtige manier hun fantasie weer te gebruiken. Fantaseren hoe de ideale situatie eruit zou zien en daarbij sta je het toe om fouten te maken en leer je daarvan;
  • Als de omstandigheden juist zijn (niet te analytisch en te serieus de zaak benaderen), stappen mensen eerder uit hun comfortzone en worden weer enthousiast om mee te gaan denken;
  • Je gaat weer luisteren naar elkaar zonder meteen in de JA-maar stand te raken. Hierdoor zul je eerder doorgaan met aangedragen opmerkingen in plaats van ze meteen te veroordelen. Zo kan een ultieme vorm van co-creatie ontstaan door in te blijven spelen op door anderen aangedragen ideeën. Wij noemen dit ideeën-sex (geef elkaar een appel en je hebt ieder 1 appel – geef elkaar een idee en je hebt ieder 2 ideeën);
  • Spelen betekent plezier hebben en dat creëert weer meer betrokkenheid bij de werknemers met een hogere kans op concrete resultaten voor jouw bedrijf.

Creativiteit, innovatie, betrokkenheid en plezier kunnen dus wel degelijk worden bevorderd. (Lees ook: Leveren wat je klant nodig heeft – beter voor jouw slaap en die van je klant). Stap met je team een dag uit de dagelijkse praktijk en leer weer als een kind de juiste vragen te stellen en plezier te hebben met elkaar. Combineer dit met je zoektocht naar nieuwe mogelijkheden en oplossingen voor jouw organisatie en je zult versteld staan van de resultaten.

Meer informatie?

Kijk dan hier.

Direct een sessie boeken?

Bel dan nu naar 0623575005 of mail naar info@prestazione.nl.

Toon buttons
Verberg buttons