Innoveer je businessmodel: wat levert het op?

By |2017-02-07T12:00:24+00:0017 jan 2017|Business bloei, Innovatie, Ondernemerschap, Waardecreatie|

Prestazione zonder grain-18 (Large)Hoe blijf je als organisatie ook in de toekomst relevant? In een hoog tempo veranderen nieuwkomers de markt. Bekende voorbeelden hiervan zijn o.a. Uber en Airbnb. Klanten zijn dol op ze en ze groeien als kool. Ze zijn vernieuwend en verfrissend, maar ook zij worden ondertussen alweer ingehaald door een volgende ronde nieuwkomers. Ik weet niet hoe het in jouw branche is, maar vroeg of laat krijgen we er allemaal mee te maken. Als je wil groeien, dan zul je je businessmodel moeten innoveren. Doe je dat niet, dan bereik je binnen de kortste keren het omgekeerde en raak je out of business. Dus eigenlijk is er geen keuze, maar veel ondernemers voelen dat nog niet zo!

Hoe doen wij aan business innovatie?
Inmiddels hebben we ontdekt dat er veel manieren zijn om je business model te innoveren. Wij gebruiken voor onszelf en ook voor onze klanten het Business Model Canvas met veel succes. Een van de redenen is dat je het canvas heel divers kunt inzetten. Enkele manieren waarop wij het canvas gebruiken:

  1. Uiteraard om onze klanten te helpen. Dit doen we door o.a. samen met de klanten van onze klanten nieuwe business modellen te ontwikkelen. Maar we doen dit ook door samen met mogelijke partners van onze klanten nieuwe business kansen te creëren. Organisaties futureproof maken dus!
  2. Daarnaast gebruiken we het canvas ook om ons eigen businessmodel up te date te houden, zodat we onszelf kunnen aanpassen aan de veranderende markt om ons heen. Dat gaat niet vanzelf. Het kost zelfs behoorlijk wat moeite, maar hierdoor hebben we wel producten die impact creëren bij onze klanten en daar plukken we samen de vruchten van: Business Bloei!
  3. Ook gebruiken we het canvas regelmatig als voorbereiding op een gesprek met onze klanten of partners. Om zo een nog beter gesprek met hen te kunnen voeren. De uitdagingen van onze klanten of partners worden in één oogopslag duidelijk voor ons. En zo kunnen we samen bepalen of wij ze hiermee kunnen helpen: impact creëren. Het levert in ieder geval altijd een interessant gesprek op!
  4. Maar we gebruiken het canvas ook voor storytelling. Bijvoorbeeld als je in gesprek gaat met je financier. Jouw verhaal is hetgeen waar je financier voor gaat… of niet. Een plan met alleen maar cijfers werkt niet meer. Je moet geloven in je eigen verhaal en dat moet je weten over te brengen bij je investeerder, het canvas kan daar enorm bij helpen. Maar ook als je mensen gaat aannemen: je hebt telkens een goed verhaal waar je bedrijf voor staat.

Wat levert het verder op?
Als je je businessmodel continu aanpast, dan denk je continu na over hoe jij met jouw bedrijf kunt groeien ondanks alle veranderingen om je heen. En dat zeggen we eigenlijk verkeerd, want de crux is: je gaat groeien dankzij alle veranderingen om je heen! En dat is precies waar je naar op zoek bent, dat is innovatief.

Wil je weten hoe waardecreatie en het canvas jou kan helpen om business improvements te bereiken? Boek dan een gratis strategiesessie van 30 minuten. Dit verplicht je tot niets, maar geeft wel duidelijk aan waar voor jou de knelpunten liggen met betrekking tot je eigen verdienmodel.

Toon buttons
Verberg buttons