Innovatie is net als seks: mensen praten er vaker over dan dat zij ’t doen!

By |2018-04-30T14:49:50+00:0030 apr 2018|Innovatie, Ondernemerschap|

Als je aan 10 mensen vraagt wat innovatie is, dan krijg je 10 compleet verschillende antwoorden. Innovatie is volgens mij een zwaar misbruikt businesswoord. Iedereen heeft het erover en heeft er andere ideeën bij, maar bijna niemand doet het. Het is net als met seks.

Wat is innovatie?

Innovatie brengt iets nieuws! Maar hoe nieuw? Is het nieuw voor mij? Voor jou? Voor onze organisatie? Voor de markt? Voor de wereld? Het kan nieuw voor mij zijn, maar dan hoeft het niet nieuw te zijn voor de markt. Als ondernemers gaan wij voor de volgende definitie:

Innovatie is een nieuwe oplossing leveren voor een actueel probleem of wens van een klant. Met ander woorden: Innovatie is ideeën omzetten in waarde.

Nog interessanter dan een duidelijke definitie, zijn de drempels. Zoals geconcludeerd, er wordt meer over gepraat dan dat het daadwerkelijk wordt gedaan: jij of jullie hebben bepaalde drempels waardoor je wel weet dat innovatie belangrijk is, maar er ondertussen niets (substantieels) gebeurt.

Wat zijn drempels bij innoveren?

Zelf horen wij in de praktijk vaak het volgende:

  • Wij hebben het altijd al zo gedaan, dus waarom veranderen? Het gaat toch goed zo?
  • Innoveren? Daar hebben wij geen tijd voor…

Medewerkers die wel meer innovatie willen, maar het niet initiëren, zeggen het volgende:

  • Er moet ruimte zijn. Als je teveel regels hebt, dan blijf je stilzitten.
  • What’s in it for me? Misschien ben ik zo mijn baan kwijt.
  • Mijn manager zegt altijd: “Doe jij maar gewoon waar je voor betaald wordt.”

Managers die wel innovatieprojecten leiden, geven aan dat het merendeel van de initiatieven voortijdig een stille dood sterft doordat:

  • Er onvoldoende commitment is : “We willen wel, maar eigenlijk ook niet. Er is wel een wil, maar het moet wel passen binnen de kaders die ieder stelt.“
  • Er te veel focus op risico’s ligt en daar tegenover is het lastig om de opbrengsten te voorspellen.
  • Voorstellen al snel worden afgewezen door te veel onzekerheid over tijd, budget en vooral: onzekerheid over de resultaten!

Samengevat:

Belangrijke oorzaken voor drempels bij innovatie zijn onze comfortzones, onzekerheid over risico’s en resultaten, maar vooral niet weten HOE je innovatie succesvol kunt aanpakken!

Vaak denken mensen bij innovatie primair aan technologie, maar wat innovatie meestal tegenhoudt is menselijk gedrag!

Ben jij benieuwd hoe jij met jouw organisatie scoort op innovatie en wat je direct kunt verbeteren? Vul dan NU de Innovatie checklist in!

Toon buttons
Verberg buttons