Hoe innoveer je je businessmodel?

By |2017-03-07T08:31:11+00:007 mrt 2017|Business bloei, Innovatie|

Prestazione zonder grain-10 (Large)Gingen vroeger business modellen jaren mee, tegenwoordig worden ze al snel onder druk gezet of zelfs van de kaart geveegd. Denk maar aan de opkomst van Uber, Airbnb, BlaBlaCar, etc. Nieuwkomers die de markt effe lekker op de kop zetten. Als gevestigde ondernemer heb je dan mooi het nakijken.

Of toch niet? Je hoeft jezelf namelijk niet van de kaart te laten vagen door zo’n nieuwkomer. Maar daar moet je wel wat voor doen! Jij gaat namelijk zelf de regels van het spel veranderen en daardoor de markt op zijn kop zetten!

Als je wilt winnen moet je de regels van het spel veranderen. Of nog beter het hele spel veranderen!

De regels worden vaak beschouwd als een heilig iets, zaken die je niet kunt veranderen. Totdat een andere speler voorbij komt die lak heeft aan de regels. Als je wil winnen dan moet jij de regels van het spel veranderen voordat iemand anders het doet! Maar hoe doe je dat?

In 5 stappen naar een nieuwe businessmodel:

  1. Beschrijf het dominante businessmodel in jouw branche.
    Wat zijn de vastgeroeste overtuigingen in jouw branche over de manier van waarde creëren en dus geld verdienen. Een voorbeeld hiervan is de hotelbranche, waar omzet gecreëerd wordt door de overnachtingen van hotelgasten.
  2. Analyseer wat de belangrijkste opvatting is die dit model ondersteunt.
    Over hoe je bijvoorbeeld je klanten bedient, hoe je technologie inzet, of productiemethoden, etc.
  3. Zet deze opvatting compleet op zijn kop.
    Bedenk een totaal andere manier of werkwijze. Verzin iets dat zo gek is dat bijna niemand erin gelooft. Wie had bijvoorbeeld ooit kunnen denken dat led-technologie een einde zou maken aan de gloeilamp. Een bron van inspiratie levert vaak een gesprekje met (kleine) kinderen en de manier waarop zij naar de toekomst kijken.
    Airbnb is zo ook begonnen en wat hebben ze de hotelbranche op zijn kop gezet. De oprichters hadden aanvankelijk weinig geld en besloten daarom om via een simpele website een paar slaapplaatsen op een luchtbed te verhuren. Het lukte ze ook nog en daarna dachten ze dat het wellicht wel eens een goed idee voor een bedrijf kon zijn.
  4. Toets je nieuwe idee.
    Veel van deze ideeën zullen geen hout snijden. Maar kijk vooral naar wat al in andere branches zich al bewezen heeft. Business model innovaties verplaatsen zich vaak van de ene branche naar de andere. Zo heeft Airbnb bijvoorbeeld Uber geïnspireerd.
  5. Zet je nieuwe werkwijze om naar een nieuw businessmodel.
    De nieuwe manier van waarde creëren vertaalt zich meestal vanzelf naar een nieuw business model: een nieuwe manier om klantcontact te hebben, of om je resources anders te benutten, etc

Een grappig detail is overigens dat Uber ondertussen alweer ingehaald is door de volgende nieuwkomer Lyft. Zowel voor Uber als voor Lyft geldt: Als je wilt winnen moet je de regels van het spel veranderen. Of nog beter verander het spel!

Ook ontdekken hoe jij het spel kunt veranderen in jouw branche? Kom dan naar onze Masterclass op 30 maart in samenwerking met Innovatiefabriek Zuid. Deze week maken we hier meer details over bekend. Houd daarom onze Facebook en LinkedIn pagina’s goed in de gaten!

Bron: Marc de Jong en Menno van Dijk – McKinsey Quarterly, June 2015

Toon buttons
Verberg buttons