Wat zijn de hamvragen voor meer concurrentiekracht?

By |2017-12-19T13:22:53+00:008 dec 2017|Business bloei, Waardecreatie|

Hamvragen voor meer concurrentiekrachtIn mijn vorige blog vertelde ik hoe je de juiste vragen kunt stellen voor bedrijfsvernieuwing en succesvolle productintroductie. Maar wat doe je als je alle antwoorden hebt verzameld? Hoe vertaal je die antwoorden naar succesvolle producten en diensten? Hoe zorg je dat je iets biedt dat klanten enorm aan jou of jouw bedrijf waarderen en niet meer willen missen?

Ofwel, wat zijn de hamvragen voor het definiëren en ontwikkelen van jouw concurrentiekracht?

Regelmatig vragen ondernemers en managers ons hoe zij zichzelf zo uniek mogelijk kunnen ontwikkelen en profileren. Om dat te kunnen, moet je twee vragen heel precies kunnen beantwoorden, dit zijn volgens ons de hamvragen voor concurrentiekracht:

Wat is mijn toegevoegde waarde?
Wat is mijn onderscheidend vermogen?

Deze vragen lijken heel eenvoudig te beantwoorden, maar het is onvoorstelbaar hoe vaak wij een antwoord krijgen dat evengoed op ‘de buurman’ van toepassing kan zijn:

⦁ Wij werken heel duurzaam.
⦁ De klant staat bij ons altijd op nummer 1.
⦁ Onze kwaliteit is het beste.
en ga zo maar door…

Om klanten te helpen bij het definiëren van de toegevoegde waarde en het onderscheidende vermogen, combineren wij het Business Model Canvas en de theorie van Stephen Covey. Zo ontstaat een praktische methode die werkt voor iedere branche en direct succes oplevert in de praktijk.

De toegevoegde waarde bepalen met het Business Model Canvas

Met behulp van het Business Model Canvas (BMC) kun je nieuwe kansen bedenken voor jezelf, maar vooral ook om jouw klanten (door de klanten van jouw klanten) toegevoegde waarde te bieden.

Met het Business Model Canvas kijk je naar hoe jij jouw klant het beste kunt helpen, dit is jouw toegevoegde waarde.

Verder helpt het BMC te bepalen hoe je klanten wilt bereiken en welke activiteiten en resources noodzakelijk zijn om het product of de dienst te kunnen leveren. Ook bepaal je eventuele samenwerkingspartners. Vervolgens heb je voldoende informatie om mogelijke scenario’s te ontwikkelen die inkomsten genereren. Allemaal superzinvol en noodzakelijk om te doen, maar nog belangrijker:

Waarom moeten klanten speciaal hiervoor bij jou zijn?

De reden waarom klanten speciaal bij jou moeten zijn, is jouw onderscheidend vermogen.

Het onderscheidend vermogen bepalen met Covey’s resultaatgerichtheid

Om het onderscheidend vermogen van organisaties te bepalen, gebruiken wij Stephen Covey’s theorie van de 7 habits of highly effective people. Een van die 7 gewoontes is: Start with the end in mind en blijkt ook waardevol bij toepassing op bedrijfsmodellen. Covey geeft als oefening om het eindresultaat in gedachten te houden, de grafrede:

Stel je voor dat jij op jouw eigen begrafenis meeluistert naar wat mensen over jou zeggen, wat zou jij dan willen horen? Dat is jouw einddoel!

Toegepast op jouw organisatie:

Wat missen mijn klanten als mijn organisatie of bedrijf morgen niet meer bestaat?

Omgekeerd denken

Omgekeerd denken: vanuit de visie, missie en doelen vaststellen en daarop de strategie en het actieplan baseren.

Als duidelijk is wat jij wilt horen, werk je met dit einddoel in het achterhoofd terug naar het heden en kun je bedenken met welke activiteiten je nu kunt starten om het gewenste einddoel te realiseren (omgekeerd denken).

Belangrijk is je af te vragen hoe je ervoor zorgt dat klanten niet zomaar naar een ander bedrijf overstappen en dat je niet of moeilijk vervangbaar bent. Misschien gaan klanten jou missen omdat je hen niet alleen helpt, maar ook ondersteunt bij het beter bedienen van hun klanten. Als je geen antwoord hebt op de vraag en nog onderscheidend vermogen moet ontwikkelen, stel je deze aanvullende vraag:

Hoe maak ik mijn producten en diensten zo uniek mogelijk?

Als antwoorden ook van toepassing kunnen zijn op concurrenten, moet je verder zoeken. Net zolang totdat je iets vindt dat zó bijzonder is, dat klanten daarvoor specifiek naar jou toe willen komen.

Het BMC en Covey toegepast in de praktijk

Onlangs kreeg een overheidsklant van ons de vraag om samen met een partner vrijblijvend kansen te bekijken en de toegevoegde waarde te vergroten. In dit geval via slim gebruik van data gericht op de innovatie van diensten. Dit is een geweldig aanbod, want zo kan onze klant direct risicoloos vaststellen hoe groot de (potentiële) toegevoegde waarde van de partner is. Onze klant werkt echter al jarenlang volgens een vast stramien, dan is het lastig om precies te bepalen wat de toegevoegde waarde is en waar die ook procesmatig te vergroten is. Daarom stelden wij de volgende vragen:

Hoe zien de diensten er over een paar jaar uit?
Wat is er dan allemaal opgelost?
Wat is het perfecte toekomstbeeld en eindplaatje?

Alles wat je bij het perfecte eindplaatje opgelost hebt, daarin schuilen de kansen voor vernieuwing en ontwikkeling van het onderscheidende vermogen. De toegevoegde waarde, hoe jij jouw klanten het beste kunt helpen, volgt logischerwijze uit het onderscheidende vermogen: het is de invulling van hoe jij dat perfecte eindplaatje het beste kunt realiseren, terwijl jij jouw klanten zo goed mogelijk helpt.

In dit geval helpt de partner van onze klant via datacombinatie en -analyse, diensten te innoveren. Zo kan onze klant zowel de toegevoegde waarde als het onderscheidende vermogen vergroten door op een unieke manier problemen voor hun eigen klanten op te lossen. Zo zorg je voor onmisbaarheid en concurrentiekracht, ongeacht jouw branche of einddoel.

Wil jij ook jouw concurrentiekracht ontdekken of vergroten? Kies dan voor een 1-daagse werkvakantie waarin je leert hoe je jouw concurrentiekracht vergroot om future proof te zijn en blijven. Bel ons: 06 235 75 005 of geef je direct op: Concurrentiekracht en future-proof in 1 dag

Meer lezen over bedrijfsinnovatie?
Op zoek naar gouden eieren? Ontwikkel jouw nieuwsgierigheid!
De juiste vragen voor de introductie van nieuwe business
Challenge: stel meer vragen om innovatiekansen te ontdekken![/fusion_text]

Toon buttons
Verberg buttons