Op zoek naar het gouden ei: de juiste vragen voor de introductie van nieuwe business

By |2017-12-19T13:28:56+00:0018 nov 2017|Business bloei, Waardecreatie|

Op zoek naar het gouden ei? Stel de juiste vragen!Deze week vroeg een klant onze hulp bij de lancering van een nieuwe dienst. Maar hoe creëer je nu kansen voor iets dat mensen nog niet kennen? Via open en informele sessies met medewerkers breng je inspirerende discussies op gang en ontstaan nieuwe kansen voor ontwikkeling en introductie van nieuwe business, maar dan moet je wel de juiste vragen stellen!

Voor onze klant kozen wij de werkvorm open world cafe: een open en informele manier om gezamenlijk inspirerende en levendige discussies te voeren over een bepaald thema via een aantal vragen. Want als je de juiste vragen stelt, krijg je ook de juiste antwoorden! Ook tijdens deze sessie lukte dat, aan het einde was er een doorbraak en ontstonden totaal nieuwe inzichten: dankzij de onderlinge informele discussies zagen wij ineens de zaken helemaal anders.

Wij noemen dat ook wel ideeën-seks: Ideeën delen voor nieuwe inzichten en om nieuwe kansen te ontdekken!

Het geheim van goede ideeën-seks? Het stellen van de juiste vragen. Door vragen te stellen, ontstaan nieuwe vragen en een gezonde portie nieuwsgierigheid helpt hierbij.

Open World Café levert dankzij de setting en aanpak innovatieve ideeën op (bron: Waardenberg Research Design)

Open World Café levert dankzij de setting en aanpak innovatieve ideeën op (bron: Waardenberg Research Design)

Bekijk het altijd vanuit de klant: welke problemen of uitdagingen heeft hij en hoe kun jij hem hierbij helpen? Het gaat om de juiste vragen stellen om het probleem helder te krijgen. Een goede oplossing oftewel antwoord, is een stuk gemakkelijker te bedenken als je het probleem oftewel de vraag kent.

Drie tips voor vragen om nieuwe business te ontwikkelen en introduceren

Samen met jouw medewerkers en/of samen met klanten kun je via de juiste vragen bepalen welke kansen het nieuwe product of de nieuwe dienst biedt.

  1. Probeer via open vragen zoveel mogelijk te weten te komen over de uitdagingen en problemen van jouw klant. Als je al een oplossing hebt, trap dan niet in de valkuil om vooral over jouw idee te praten. Vraag vooral niet of jouw idee een goed idee is en hoeveel jouw klant ervoor zou willen betalen. De antwoorden zijn meestal sociaal wenselijk en dus eigenlijk leugens. Vraag maar eens aan jouw moeder of jouw business idee goed is en ze zal vrijwel zeker ‘ja’ zeggen. Daar heb je helemaal niets aan. Stel daarom open vragen zoals:
    • Hoe belangrijk is dit onderwerp / product voor jou?
    • Kun je eens beschrijven hoe je het gebruikt?
    • Wat vind je er belangrijk aan?
    • Waar worstel je mee tijdens gebruik? Welke problemen ervaar je?
  1. Vraag vervolgens door op de zaken die problemen of frustratie opleveren. Vraag naar de gevolgen en een gedetailleerde beschrijving van de keren dat dit gebeurde. Pas wel op voor meningen, want die zijn veelal erg persoonlijk en daardoor vaak waardeloos. Vraag dus naar feiten, patronen etc.
  1. Luister meer dan dat je zelf praat. We hebben niet voor niets twee oren, twee ogen en maar één mond. Tijdens het luisteren en observeren komen de juiste vragen vaak vanzelf.

Het stellen van de juiste vragen vinden sommige bedrijven inmiddels zo belangrijk dat zij hier een aparte afdeling voor opgezet hebben, zoals Daimler. En niet voor niets! Vragen stellen is namelijk een belangrijke manier om te leren en je hebt het waarschijnlijk thuis, op school en op het werk afgeleerd. Daarom daag ik jou uit jouw nieuwsgierigheid en die van jouw medewerkers te stimuleren en nieuwe bedrijfskansen te creëren door heel veel meer vragen te stellen!

Volgende week zes tips voor meer vragen om nieuwe innovatiekansen te ontdekken.

Schroom niet en stel ons al jouw vragen over bedrijfsvernieuwing en persoonlijke innovatiekracht!

Mail of bel: Marc Yzer marc.yzer@prestazione.nl / +31 6 549 63 691 of Suzanne Dieteren voor maatadvies: suzanne.dieteren@prestazione.nl / +31 6 235 75 005

Wij zijn ook te vinden op LinkedIn, Twitter of Facebook!

Toon buttons
Verberg buttons