Geen tijd voor strategie, is als Max Verstappen met een blinddoek

By |2017-04-19T13:40:38+00:0019 apr 2017|Business bloei, Innovatie, Ondernemerschap|

PrestazioneHerken je dit? Als het slecht gaat met een bedrijf, dan is het vaak de schuld van de Chinezen, de energieprijzen, wetten en regels, de dollarkoers of verzin maar een smoes. Maar gaat het goed, dan komt dat natuurlijk door de doordachte strategie van het management.

Hoe kun je ervoor zorgen dat je zo weinig mogelijk aan het toeval overlaat en dus een goede strategie voor je bedrijf bedenkt en in stand houdt? Hoe kies je uit verschillende manieren en middelen die je in kunt zetten om jouw bedrijfsdoelstelling te realiseren?

Met andere woorden: hoe ontwikkel ik een plan om samen te bereiken wat ik wil?

Het is in ieder geval niet iets dat vanzelf gaat. Je zult er dus tijd voor moeten vrij maken. Geen tijd voor strategie, is te vergelijken met een blinddoek om over een circuit te racen.

Als strateeg dien je dus tijd te nemen om aan de zaak te werken i.p.v. in de zaak. Laat je dus niet beperken door agenda’s, regels en procedures en denk aan de langere termijn. Zoek vooral de grenzen op en ben nieuwsgierig naar nieuwe dingen die jou kunnen helpen. Claim bewust tijd om je alledaagse blinddoek af te gooien en maak hiervan jouw strategie-vakantie. (zie eerder blog: hoe een minivakantie zorgt dat je nog sneller succesvoller wordt)

Als je de tijd gaat nemen voor jouw strategie sessie,  ben dan afwisselend voor jouw organisatie een:

  1. Vernieuwer. Ontwikkel continu een visie op de markt en bedenk daarbij nieuwe producten/diensten die passen bij jouw visie. Doe dit ook echt continu, omdat een strategie niet iets is dat je één keer per jaar bedenkt en aanpast. De wereld om je heen verandert voortdurend en daarom moet je als bedrijf dan ook constant bezig zijn met je strategische plan en nog belangrijker de realisatie daarvan.
  2. Veldheer. Verzamel steun voor je idee en mobiliseer mensen zodat je je plan kan uitvoeren. Durf visionair te zijn en communiceer dit binnen de organisatie. Hoe meer mensen weten wat de bedoeling is hoe meer hulp je kunt mobiliseren bij de personen die een bijdrage kunnen en willen leveren om te komen tot een beter resultaat.
  3. Onderzoeker. Ben nieuwsgierig en houdt steeds in de gaten wat je doelgroep (klant) wil en hoe bv je concurrenten daarop inspelen. Kijk daarvoor ook eens in andere branches (ga als het ware eens vreemd en laat je besmetten met ideeën uit andere bedrijven).

Wil je nog meer inspiratie op doen na het lezen van dit blog? Lees dan zeker 3 tips voor groei in 2017 en Sparringpartner nodig?

Wil je weten hoe je dit praktisch in kunt richten neem dan eens contact met ons op en we plannen samen met jou een korte en gratis strategie-vakantie.
Bel naar 0623575005 of mail naar info@prestazione.nl!

Toon buttons
Verberg buttons