In 4 dagen van idee naar een getest product
Supersnel nieuwe producten, diensten of procedures ontwikkelen, van uitdagingen of probleem tot prototyping en testen met echte gebruikers
Wil je snel weten of je klanten jouw producten interessant vinden en of je de juiste keuze in je investering maakt?
Wil je meer co-creatie en/of teamspirit?
- Wil je meer snelheid, efficiency en focus bij innovatie?
Ben je die langdurige en eindeloze besluitvormingstrajecten beu?
- Of wil je een duidelijke start en richting aan een nieuw project?
Innovatie Sprint is hét antwoord om razendsnel antwoorden boven tafel te krijgen op vragen die kritisch zijn voor jouw organisatie.
Herken je dat:
Er veel tijd, energie en geld in de ontwikkeling van nieuwe producten of diensten wordt gestoken en vervolgens de verkoop achterblijft?
Er ellenlange discussies worden gevoerd die vaak nergens naartoe leiden?
Dat er nauwelijks wordt geïnnoveerd omdat met name de risico’s en bijbehorende kosten te hoog zijn?
Of van die eindeloze besluitvormingstrajecten?
De Innovatie Sprint maakt daar, door gestructureerd en intensief samen te werken, een einde aan. Je gaat van maanden naar enkele dagen en creëert in korte tijd een prototype dat je aansluitend test bij klanten.
En dan wordt besluiten nemen een stuk gemakkelijker!
Hoe zou het zijn als:
Je maanden werk in een paar dagen tijd zou kunnen comprimeren? En in 4 dagen tijd:
- Nieuwe concepten, producten en processen ontwikkelt
- Vraagstukken tackelt
- Producten verbetert
Snel van idee, probleem of uitdaging naar een gevalideerd prototype!
Je nieuwe ideeën kunt uittesten zonder een hoge investering vooraf? Omzeil de traditionele, lange ontwikkelcyclus en weet binnen een week welke ideeën wel(of niet) werken voor je klanten:
- Test in 4 dagen of je de juiste investering maakt: meer kans dat je de juiste producten of diensten snel op de markt kunt neerzeten.
- Duidelijke richting en focus voor nieuwe projecten: je weet precies wat klanten wel of niet aantrekkelijk vinden
- Versnelling van innovatie: geen ellelange discussies, maar vooral doen!
Aannames kunnen bedrijven kapot maken!
Kodak kwam daar achter toen ze dachten dat digitale fotografie niet zo’n vaart zou lopen. Door deze aanname negeerden ze veelvuldig bewijs en Kodak heeft hiervoor de ultieme prijs betaald.
Grote uitdagingen of problemen verdienen een innovatie sprint!
Waarom zou je een innovatie sprint doen?
Ongeveer 80% van alle nieuwe product introducties falen. Met als grootste reden: klanten hebben botweg geen behoefte aan de nieuwe producten. Om succesvol een nieuw of verbeterd product te introduceren is het van groot belang om je product of dienst zo snel als mogelijk te testen met echte klanten: waar vinden echte klanten dat de waarde van jouw product of dienst zit? Een innovatie sprint is een snelle en goedkope manier om dit uit te vinden.
Een innovatie sprint zorgt dat ideeën tastbaar worden gemaakt en geeft je een blik in de toekomst. In 4 dagen tijd worden aannames en ideeën getest bij echte klanten en weet je of een concept aanslaat bij je doelgroep. Een innovatie sprint zet je in om te voorkomen dat je tijd, moeite en geld verspilt en daarmee risico’s beperkt.
Wat is een innovatie sprint?
Een innovatie sprint is een gestructureerd proces voor het versnellen van innovatie: om nieuwe concepten razendsnel te ontwikkelen, grote uitdagingen op te lossen of om je huidige producten of diensten te verbeteren in slechts 4 dagen tijd. De methode vat maanden werk samen in een paar dagen en is ontwikkeld door Jake Knapp bij Google Ventures. Het is vooral bekend geworden doordat Google Ventures het succesvol toepaste om Chrome, Gmail en Google Search te verbeteren. ‘s Werelds meest innovatieve bedrijven waaronder Airbnb, Slack en Facebook pasten sprints vervolgens toe om zo snel mogelijk producten te ontwikkelen.
Snelheid en focus is dus key. In snelheid ligt volgens ons ook de toekomst van productontwikkeling, zeker nu de time-to-market en de product lifecycle steeds korter wordt.
Het is een ideaal tool om een antwoord te krijgen op belangrijke vragen. Denk aan een innovatie sprint als een test machine: je duwt aan de ene kant een vraag erin en je krijgt aan de andere kant een antwoord eruit. De vragen kunnen variëren van strategisch tot tactisch niveau.
Gewoon doen in plaats van ellenlange discussies voeren, dat is volgens ons waarom sprints zo belangrijk zijn.
Innovatie Sprints zorgen voor focus en geven innovatie een boost!
Het is tijd om ook binnen jouw organisatie een design sprint te proberen!
Programma: Design Sprint
De volgende stappen worden in 4 opeenvolgende dagen doorlopen:

In 4 dagen van vraagstuk naar een getest product
Supersnel nieuwe producten, diensten en procedures ontwikkelen, van ontwerp tot prototyping en testen met echte gebruikers
Wat zijn de voordelen van de Innovatie Sprint?
Met een Innovatie Sprint voorkom je dat je de markt op gaat met een onpraktisch, ongetest product waar je doelgroep niet op zit te wachten. Daarbij spelen de volgende voordelen:
Snelheid; binnen 4 dagen weet je of je de juiste keuze in je investering maakt
Meer co-creatie tussen en teamspirit van individuen
Duidelijke start en richting aan een nieuw project
Risico’s verminderen
Complexe zaken eenvoudig maken
Bewijs en data verzamelen voor de eind beslisser
Focus op grote vragen
Welke resultaten kun je verwachten van een Innovatie Sprint?
Na de innovatie sprint heb je een prototype van je nieuwe of verbeterde product/ dienst dat is getest en gevalideerd door echte klanten.
Je hebt daardoor beter zicht op problemen of verlangens van je klanten die je wil oplossen, maar ook waardevolle inzichten waarmee je concept verbeterd kan worden.
Hierdoor heb je meer visie en focus om je vervolgstappen te bepalen.
Of je een Innovatie Sprint moet uitvoeren hangt van 2 zaken af:
Is het probleem of uitdaging belangrijk genoeg om op te lossen?
Vinden ook de beslissers van jouw bedrijf dat dit probleem of deze uitdaging belangrijk genoeg is om op te lossen? Het antwoord op deze 2 vragen kan moeilijker zijn dan je wellicht denkt!
Waarvoor kun je een innovatie sprint o.a. toepassen?
Product/ dienst innovatie sprints:
- Je kunt innovatie sprints o.a. toepassen voor het opzetten van nieuwe business, maar ook om bestaande producten of diensten te verbeteren.
- Als je op zoek bent naar een overtuigende strategie en pitch voor je stakeholders en investeerders: door je strategie te vertalen naar een tastbaar, getest prototype
- Als je investeringsrisico’s kunt verminderen door aannames rondom de klantbehoefte, waarde en gebruikersvriendelijkheid te testen, met echte eindgebruikers.
- Als je andere soorten risico’s wilt minimaliseren. Bijvoorbeeld politieke obstakels, of weten wie vooruitgang in de weg staat en wat hun beweegredenen zijn. Eeninnovatie sprint kan oplossingenbieden waardoor iedereen gaat winnen.
- Als een korte ontwikkeltijd en time-to-market nodig is
- Of als je merkt dat concurrenten je voorbij rennen.
Een goede sprintvraag is een vraag die het risico vergroot als er geen antwoord op wordt gevonden!
Moonshot innovatie sprints:
- Deze sprints zorgen dat je organisatie uit zijn comfort zone komt. Hierdoor krijgt je team de ruimte om te experimenteren en groot te denken, waardoor je nieuwe business kansen of business modellen kunt ontdekken.
Strategie innovatie sprints:
- Als je jouw uitdagingen en visie in kaart wilt brengen en een roadmap wilt uitstippelen waarmee je jouw strategie bepaalt om de doelen te behalen
- Als je samen met je team een gezamenlijke visie wil ontwikkelen door bijvoorbeeld aan het begin van een project te definiëren hoe de toekomst er uit kan zien
Proces innovatie sprints:
- Maar ook als je in de interne organisatie processen wilt of moet herzien. Een innovatie sprint is een problem-solving tool en is zeer geschikt voor uitdagingen in interne organisaties. Bijvoorbeeld: approval processen, inhuur, project processen, etc.
- Als op zoek bent naar alignement tussen diverse afdelingen en partijen en samenwerking wilt bevorderen tussen bijvoorbeeld: IT, marketing, finance, stakeholders, etc
Wat gebeurt er na de innovatie sprint?
Op basis van het gevalideerde prototype en de nieuwe inzichten die tijdens het testen naar voren zijn gekomen weet je beter wat de vervolgstappen moeten zijn. Vaak adviseren we een korte Iteratie-Sprint als follow-up op de lessons-learned van de Innovatie Sprint. Hiermee bepaal je de next steps.