Challenge: stel meer vragen om innovatiekansen te ontdekken!

By |2017-12-19T13:26:40+00:0024 nov 2017|Business bloei, Innovatie|

vragen stellen voor innovatiekansenHet formuleren en stellen van de juiste vragen is cruciaal. Het helpt klanten beter begrijpen, zodat je de juiste problemen kunt oplossen en behoeften vervullen. Deze vaardigheid heb je nodig om innovatiekansen te ontdekken, voor succesvolle productintroductie, om betere marketing te bedrijven en meer sales te realiseren, maar ook om domme beslissingen te voorkomen.

Daarom daag ik JOU vanaf NU uit om meer vragen te stellen!

Hiervoor krijg je zes tips.

Zes tips voor meer vragen en innovatiekansen

1) Stel vragen vanuit een kinderlijke naïviteit

  • Waarom kan ik alles uitproberen, maar als ik een huis wil kopen kan ik daar niet eens een weekje gaan proef-wonen?
  • Waarom wisselen coaches tijdens de wedstrijd spelers om te kunnen winnen, maar is zoiets raar in het bedrijfsleven?
  • Waarom worden auto’s voor het grootste deel van de dag niet gebruikt?

2) Vraag buitenstaanders jouw bedrijf uit te dagen en zaken te benoemen die beter kunnen en/of bedenk vervolgens hoe een bekend bedrijf of kenmerkend persoon zou reageren

  • Hoe zou Disney een wachtruimte ontwerpen?
  • Hoe zou Spotify medicijnen verkopen?
  • Hoe zou Richard Branson het begrotingstekort oplossen?

3) Stel je eens voor dat het vanaf morgen verboden is om te leveren wat je vandaag jouw klanten biedt. Wat ga je dan doen?

Een producent van geneesmiddelen kwam er zo achter dat het produceren van pillen weliswaar geld opleverde, maar dat zij goud in de la hadden liggen in de vorm van ongebruikte patenten. Door deze licenties te verkopen verdienen ze veel meer dan met het produceren van pillen.

4) Ga de boer op, ga eens naar buiten! Zonder nieuwe inzichten, geen nieuwe en winstgevende ideeën

Observeer jouw klant en de concurrentie, maar observeer ook eens compleet andere groepen. Maak foto’s, schrijf interessante dingen meteen op. Laat je inspireren en vraag jezelf bijvoorbeeld:

  • Wat heb ik gezien?
  • Wat valt me op?
  • Wat leer ik hiervan?

5) Fantaseer er eens lekker op los en stel je de perfecte situatie voor

Schep vervolgens eens flink op over je bedrijf en zie jezelf met jouw bedrijf paginagroot in de headlines van alle kranten staan: Wat schrijven ze over jou? Daarna weet je precies waar je aan moet werken.

 

Tuin Ritz-Carlton City Hotel in Istanbul

De tuin van het Ritz-Carlton City Hotel in Istanbul met groenten en kruiden (bron: Ritz-Carlton)

6) Stel jezelf de vraag waarom je de dingen (altijd) doet zoals je ze doet

Een mooi voorbeeld hiervan geeft gedragswetenschapper Francesca Gino in Management Team deze maand: “Zo plantte het Ritz-Carlton Hotel in Istanbul altijd bloemen op het terras, totdat de hotelmanager hardop aan zijn personeel de vraag stelde: Waarom planten we altijd bloemen? Die vraag inspireerde tot de beslissing om groeten en kruiden te planten die worden gebruikt in de keuken. De hotelgasten vinden het fantastisch!”

Ongetwijfeld zijn er meer mogelijkheden om de juiste vragen te stellen en innovatieve ideeën te krijgen. Heb jij ook nog een leuke tip? Deel ‘m met ons, want wij zijn enorm nieuwsgierig!

Meer weten over hoe je kansen creëert voor iets dat mensen nog niet kennen? Lees dan het blog over de ‘open world cafe’ methode en de juiste vragen leren stellen voor de introductie van nieuwe diensten en producten.

Schroom niet en stel ons al jouw vragen over bedrijfsvernieuwing, innovatie en persoonlijke innovatiekracht!

Mail of bel: Marc Yzer marc.yzer@prestazione.nl / +31 6 549 63 691 of Suzanne Dieteren voor maatadvies: suzanne.dieteren@prestazione.nl / +31 6 235 75 005

Volg Prestazione ook via LinkedIn, Twitter of Facebook!

Toon buttons
Verberg buttons