Snelcursus innovatiekracht in 4 stappen

By |2017-12-19T13:45:57+00:0015 sep 2017|Innovatie, Waardecreatie|

Innovatiekracht in 4 stappenIedere ondernemer en manager erkent dat voortdurende innovatie noodzakelijk is voor overleving op lange termijn. Veel ondernemers hebben dan ook innovatie hoog in het vaandel én op de agenda staan. In de praktijk blijkt slechts 6% van MKB* in staat daadwerkelijk snel te groeien. Innovatie is een belangrijk ingrediënt om te kunnen groeien. Maar wat is innovatie nu precies? Welke verschillende innovatievormen zijn er? En hoe kun jij zelf makkelijk starten met innoveren?

 

 

Wat is innovatie?

Er zijn duizenden definities van innovatie maar volgens mij komt het simpelweg neer op het volgende:

Innovatie = ideeën omzetten naar nieuwe vormen van waarde.

Daar komen een aantal praktische zaken bij kijken die je kunt samenvatten in drie kernvragen:

  • Hoe kom je aan goede ideeën voor innovatie?
  • Wat is de nieuwe waarde die de innovatieve ideeën opleveren?
  • Hoe creëer en realiseer je die nieuwe waarde?

Het beantwoorden van de drie kernvragen en realiseren van innovatie kan (echt!) in vier eenvoudige stappen.

Hoe realiseer ik innovatie? Het 4 stappenplan voor innovatiekracht

Innovatie realiseren kan door vier stappen te zetten.

Stap 1: Stel een innovatieteam samen en kies voor open innovatie

Vorm een team dat zich mag focussen op nieuwe kansen en nieuwe ideeën. Heel belangrijk daarbij is dat dit team mag experimenteren en de kans en vooral de tijd krijgt om op ontdekkingstocht te gaan. Ideeën ontstaan niet onder druk maar meestal op momenten van ontspanning en rust. Het team kan bestaan uit eigen mensen van diverse afdelingen, maar je kunt ook gaan voor open innovatie. Hiervoor nodig je collega-bedrijven of misschien wel concurrenten uit en ga je in elkaars keuken kijken, om zo te ontdekken of er nog mooiere gerechten te bereiden zijn. En wat zou je ervan denken om klanten hieraan mee te laten doen? Hoe nuttig zou dit zijn voor de ontwikkeling van nieuwe vormen van waarde?

Stap 2: Creëer of kies een creatief uitdagende omgeving

Creëer een omgeving waar mensen met elkaar ideeën kunnen bedenken en vooral kunnen en mogen uitwisselen. Innoveren doe je niet onder druk. Ga voor jezelf maar na waar jouw beste ideeën ontstaan: meestal s ‘nachts of onder de douche of tijdens vakantie of een lange wandeling. Zorg voor een creatief uitdagende omgeving waar het uitdagend is om ideeën te genereren en met elkaar te delen. Dit proces noemen wij de ideeën-seks fase. Geef elkaar een appel en je hebt nog steeds allemaal één appel, geef elkaar een idee en je hebt allemaal een veelvoud aan ideeën. Zorg er in die omgeving wel voor dat je in eerste instantie niet teveel gaat oordelen en gaat denken in ‘ja maar…’. Dit is dodelijk voor het opstarten van innovatie. Zorg voor een omgeving met zo weinig mogelijk regels en ga ervan uit dat alles mag en ook kan worden ontwikkeld.

Stap 3: Just do it, innovatieve ideeën inventariseren en ontwikkelen

Als jouw team en omgeving kloppen, ga dan aan de slag met het bedenken van ideeën en just do it. Dit kun je op meerdere manieren in gang zetten:

  • Kijk welke ideeën nog op de plank liggen waar de afgelopen tijd om allerlei (meestal financiële) redenen ‘nee’ tegen is gezegd of waar nog helemaal niet naar gekeken is. Inventariseer deze ideeën en gebruik ze als uitgangspunt om nieuwe realiseerbare dingen mee te maken die waarde creëren.
  • Kijk of je technologie in huis hebt of toegang hebt tot technologie die je makkelijk kunt gebruiken om de huidige producten of diensten te verbeteren. Een mooi voorbeeld daarvan is een transport en opslagbedrijf dat gebruik gaat maken van drones, om via deze drones simpel en flexibel hun wifi netwerk in magazijnen uit te breiden.
  • Ga eens na welke problemen van klanten er liggen die je nog niet hebt opgelost en misschien gezamenlijk kunt aanpakken.

Stap 4: Kies welke innovatievorm waarde creëert

Bekijk de diverse ideeën en ga na of je daarmee toegevoegde waarde en een betere klantbeleving kunt realiseren door:

  • Bestaande producten of diensten en de klantbeleving verbeteren.
  • Nieuwe producten en/of diensten bedenken als aanvulling op of ter vervanging van de huidige producten of diensten.
  • Nieuwe verdienmodellen ontwikkelen: je stelt jouw eigen bedrijfsmodel ter discussie en bedenkt nieuwe manieren om meer omzet en winst te realiseren. Zo besloot een groot farmaceutisch bedrijf minder medicijnen te produceren om vervolgens in plaats daarvan ongebruikte patenten voor geneesmiddelen te verkopen. Dit levert de farmaceut meer winst op dan de verkoop van geneesmiddelen.
  • Unusual Business realiseren: een totaal onverwachte weg inslaan die de verdienmodellen van jouw concurrentie verstoort, dit is disruptive innovation. Je kunt daarbij denken aan bedrijven als Uber en AirBNB etc.

Vervolgens kun je bepalen welk type innovatie haalbaar en realiseerbaar is. Elk type innovatie is prima, als je daarmee nieuwe waarde creëert voor jouw onderneming, jouw partners maar vooral voor jouw klanten.

Innovatie hoeft niet disruptive te zijn om te groeien of vernieuwen. Het belangrijkste is dat je vooral kijkt naar hoe je voor jouw klanten nieuwe toegevoegde waarde en een betere klantbeleving kunt realiseren.

Kun jij wel een steuntje in de rug gebruiken bij vernieuwing van jouw bedrijf of afdeling? Neem dan vrijblijvend contact met mij op voor coaching en advies: marc.yzer@prestazione.nl / +31 6 549 63 691

Of schrijf je in voor onze inspiratie sessies over hoe jij jezelf en jouw bedrijf kunt innoveren (let op: beperkt aantal plaatsten!):

Lees ook: Stop de achtervolging! Steek concurrentie de loef af met innovatie in 3 simpele stappen!

*Onderzoek naar snelgroeiende bedrijven, Justin Jansen Hoogleraar Ondernemerschap, Rotterdam School of Management (i.s.m. Erasmus Universiteit Rotterdam en het Erasmus Centre for Entrepreneurship, 2016) via nu.nl ‘Snelgroeiende bedrijven hebben een specifiek DNA’

Toon buttons
Verberg buttons