Goede voornemens 1/5: kansen ontdekken

By |2016-12-06T12:40:34+00:0030 nov 2016|Business bloei, Coaching|

Prestazione zonder grain-10 (Large)De wereld verandert in rap tempo. Voor wie ze ziet zijn er meer dan voldoende kansen om te benutten. Lees onderstaande top 7 en ontdek waar jouw kansen voor het komende jaar liggen.

  1. Er komen steeds meer tools beschikbar voor niet technische ondernemers om nieuwe diensten mee op te zetten. Denk aan bijvoorbeeld drones, wat je daar allemaal mee kunt doen: foto’s en films maken voor bijvoorbeeld makelaars, natuurbeheerders, popfestivals, het afleveren van pakketjes, maar ook het bewaken van mensen en gebouwen. De drone is de nieuwe paperclip geworden: 1000 en 1 dingen zijn er mee te doen. Maar het is niet alleen de drone, denk ook bv eens aan domotica. Er zijn zoveel doelgroepen te benoemen die je hiermee kunt bedienen: mensen die van gemak houden en dus met 1 druk op de knop de gordijnen, de haard en de lampen bedienen, of zelfs automatisch dit soort zaken regelen. Ook ouderen of zieken die bepaalde handelingen niet meer kunnen uitvoeren zijn interessante doelgroepen. Waar het om gaat: met technische tools kun je prachtige diensten bedenken zonder zelf echt technische te zijn.
  2. Pas je businessmodel op online klantcontact en verkopen aan. Want e-commerce blijft doorzetten. Online verkopen blijven stijgen, ook in 2017. Volgens onderzoek van o.a. Forrester komt dit onder meer omdat webwinkels hun websites flink hebben verbeterd en beter gebruik maken van hun mailinglists. Vooral Facebook is koploper. Ook via mobile valt nog veel te winnen. We kopen nog niet massaal via onze telefoons, maar zoeken doen we maar al te graag via onze smartphones. Zorg dat je site aangepast is op mobiel gebruik. En Als je denkt: dat geldt niet voor mijn B2B business, dan heb je het goed mis! Ook hier gaan we zien dat we veel zaken online gaan doen.
  3. Innoveer continu en vooral snel. Om je marktpositie te behouden is het belangrijk om continu te innoveren. Zeker met de gedachte aan de faillissementen van afgelopen jaar, denk maar nog even terug aan oa V&D en al die andere klinkende namen. Vandaag de dag is het motto: Learn fast, fail fast, correct fast & connect fast, want anders ben je al te laat! Hoe sneller je van een idee naar een implementatie kunt komen, hoe beter je kansen leert te benutten om zo je concurrent voor te zijn. Of nog beter: om jezelf te verbeteren en zo concurrent te worden van je eigen huidige businessmodel.
  4. Leg de focus op echt klantcontact en klantervaring in plaats van ze telkens iets proberen te verkopen. Mensen zijn het beu om telkens iets te moeten kopen. Zodra ze ruiken dat je ze iets wil verkopen haken ze af. Mensen zoeken op dit moment echte verbinding met elkaar. Lever waardevolle informatie en wissel ideeën uit. Dat betekent dus dat je ideeën weggeeft, maar ook nieuwe ervoor terug krijgt. Hiermee bouw je een relatie en vertrouwen op, waardoor je als expert wordt gezien. De feedback die je vervolgens terugkrijgt is super waardevol, want hiermee kun je vervolgens je eigen producten of diensten aanpassen aan de wensen van je doelgroep. Breng dus mensen in beweging en wordt zo een autoriteit op jouw vakgebied.
  5. Ga mee met de groenbeweging. Want producten en diensten worden steeds groener. Mensen worden zich steeds bewuster van de type producten en diensten die ze kopen. We draaien het lichtknopje uit als we een ruimte uitlopen, we zetten de kraan uit tijdens het tandenpoetsen en we leggen zonnepanelen op onze huizen. De verwachting is dat in 2017 deze trend zich verder doorzet en mensen ook dit selectiecriteria meeneemt bij het aanschaffen van producten en diensten.
  6. Mensen kiezen steeds meer voor gemak, dus stel pakketten samen. We houden van start of kennismakingspakketten om zaken uit te proberen. Zorg dat dit product perfect wordt geleverd, want het is tenslotte je visitekaartje. Dus niet beknibbelen op kosten, maar alles geven zodat je eerste contact gelijk impact maakt. En dat smaakt meestal naar meer.
  7. Ook abonnementen winnen steeds meer terrein. Abonnementen zijn niet nieuw, maar waar het hier om gaat is producten en diensten aan te bieden waar dat tot voor kort niet gebruikelijk was. Denk aan de scheermesjes die je tegenwoordig via een abonnement kunt afnemen en per post aangeleverd worden, of Hello Fresh. As je een dienst of product hebt die mensen regelmatig gebruiken, dan is dit zeker de moeite waard om te overwegen.

So, The future is messy… go fot it! Want de toekomst is dan ook voor wie kansen wil zien en er vervolgens ook iets mee doet.

Wil je weten hoe jij ook slim kunt inspelen op alle kansen? Neem dan een keer vrijblijvend contact met ons op: 06 235 75 005

 

Toon buttons
Verberg buttons