3 tips voor groei in 2017

By |2017-01-04T13:39:46+00:004 jan 2017|Business bloei, Ondernemerschap, Productiviteit|

Prestazione zonder grain-24 (Large)De afgelopen weken sprak ik een aantal ondernemers die aangaven dat hun zaken goed lopen en dat ze het er behoorlijk druk mee hebben. Dat is goed nieuws! Wie wil dat niet… toch? Maar wat als je op een bepaald moment merkt dat je eigenlijk altijd wel druk bent met iets. Wat als je aandacht vooral naar de lopende zaken op de korte termijn gaat? En wat als je hierdoor vergeet om aandacht te besteden aan zaken die broodnodig zijn voor je continuïteit op de (middel)lange termijn? Ik denk dat je al weet waar ik het over heb: je strategie en innovatie. Met andere woorden: werk je in de zaak of werk je aan de zaak?

Jouw situatie is herkenbaar voor vele andere ondernemers en managers. En ook wij hebben in die situatie gezeten: hard werken, lange dagen, dag in, dag uit. En ja, een leuke omzet draaien, maar vraag niet op welke manier we het deden. Op een bepaald besef je dat als je  zo door blijft gaan dat de resultaten niet zullen veranderen. Zoals Einstein al zei: je kunt niet verwachten dat je andere resultaten krijgt als je hetzelfde blijft doen. Dus moesten we iets anders doen om meer omzet en winst te bereiken. We hebben het roer omgegooid en achteraf kan ik zeggen dat het goed uitgepakt heeft op allerlei gebieden: meer visie en richting voor onze bedrijven, meer focus, nog steeds hard werken (maar dat vind ik niet erg, want ik werk graag), maar ook voldoende tijd om tussendoor leuke dingen te doen, en ook meer omzet en winst.

Van in de zaak naar aan de zaak werken
De eerste stap die we hebben gezet om het roer om te gooien was een 2-daagse seminar.  En deze was ook nog eens inclusief overnachting, we waren dus echt weg van alles. We hadden het ruim van te voren ingepland, dus we konden hier rekening mee houden qua timing. Twee dagen waarin we niets, maar dan ook niets in ons bedrijf konden doen. Het werden de beste twee dagen ever: we waren als het ware twee dagen op vakantie, weg van de dagelijkse operatie en we deden veel inspiratie op die we vervolgens gebruikten om vooral weer eens aan onze zaak te werken. Wat een energie en enthousiasme kwam daar vanaf! Sindsdien trakteren wij ons regelmatig op een seminar, training, congres, het liefst meerdaags (!), om zo op regelmatige basis even weg te glippen van de dagelijkse operatie en nieuwe inspiratie op te doen. Dit zetten we vervolgens niet alleen in voor onze eigen strategie en innovatie, maar ook voor die van onze klanten! Zo groeien we niet allen zelf, maar onze klanten ook.

Besteed zaken uit
Een andere stap was om niet meer alles zelf te willen doen. Als ondernemer voer je zeker in het begin veel verschillende taken en rollen uit. En dat is prima op zich, want dingen laten doen kost natuurlijk geld!  Maar heb je ook al eens bedacht wat het kost aan tijd? Tijd die je vervolgens niet meer kunt gebruiken voor andere zaken, facturabele uren en producten. Daarnaast kost het over het algemeen ook meer tijd dan dat je van te voren bedenkt. En als we heel eerlijk zijn ogen de resultaten van een professional ogen ook nog eens beter. Zo besteden wij bijvoorbeeld onze Online Marketing uit aan een specialist. Zij doet dit soort zaken beter en sneller dan wij.

Met andere woorden: bereken eens je eigen getal. Kijk wat je jaaromzet en winst is en deel dit bedrag door het aantal uur dat je in een jaar bezig bent voor de zaak. Dit is je huidige getal. Reken vervolgens uit wat je omzet en winst per jaar zou zijn als je de tijd die je momenteel aan klusjes besteedt zou inzetten voor de dingen waar je goed in bent en waar je geld mee verdient. Ook dit bedrag deel je door het aantal uren dat je bezig bent voor je zaak. Dit is je nieuwe getal, bv € 75. Zodra zich een klusje voordoet en jij verwacht dat je dit in bv 4 uur kunt opknappen, dan is dit klusje maximaal € 300 waard. Als je een specialist inhuurt die dit voor bv €150 doet en dit ook nog eens beter doet. Tja, dan is de keuze snel gemaakt toch? Zo hebben we tijd om te doen waar wij goed in zijn en onze klanten te helpen, met andere woorden om groei te creëren.

Laat perfectionisme los
Daarnaast hebben we nog een stap gezet en dat was een lastige, namelijk ons perfectionisme loslaten. Door ons perfectionisme was ons werk nooit af en waren we vaak  niet helemaal tevreden. Ook kwamen we erachter dat perfectie heel veel kost: denk maar eens aan alle tijd en geld om de puntjes op de i te zetten. En dan hebben we het nog niet over de energie die het je kost. Het heeft voor ons enorm bevrijdend gewerkt om dit los te laten. En het resultaat is gelijk merkbaar: meer tijd die je vervolgens… kunt besteden aan o.a.  strategie en innovatie met als gevolg: meer groei!

Maar wat is nu eigenlijk Werken AAN de zaak in plaats van IN de zaak?
Ten eerste neem je dan tijd om eens achterover te leunen om na te denken over je zaak. Met als doel om in ieder geval te overleven als ondernemer, of nog beter: om te groeien in wat voor zin dan ook!

Dus je gaat nadenken over hoe je je klanten nog beter zou kunnen helpen, of welke nieuwe markten je zou kunnen benaderen, of welke compleet nieuwe producten of services je zou kunnen bedenken. Je gaat dus nadenken over de richting die je uit wilt gaan en ook wat je vooral niet wilt. Wij noemen dit onze fuck-it list.
Ook ga je nadenken met wie je dit zou willen doen. Zou je dit wel of niet graag met partners willen doen, en hoe ga je dit aanpakken? Hoe wil je producten of diensten aan de man brengen en hoe ga je communiceren met je klanten? Welke prijsopbouw zet je in en hoe bouw je je high-end en low-end producten op? Welke diensten ga je eventueel inhuren? Etc, etc.

Natuurlijk kun je dit soort zaken alleen bedenken en als je voldoende tijd hebt, maar er is niet altijd voldoende tijd. De wereld verandert in zo’n snel tempo, dat we onze strategie telkens sneller moeten aanpassen. Ook wij hebben dat ondervonden en we merkten dat we dat als we echte sprongen wilden maken dat we dan iemand van buitenaf nodig hadden die ons de spiegel kon voorhouden waar we op dat moment stonden. We hebben ons dus laten coachen om zo samen onze nieuwe koers te bepalen maar ook iemand die samen met ons de focus heeft gehouden om het ook echt te doen.

Gun jezelf met regelmaat de tijd om aan je zaak te werken in plaats van enkel in je zaak. Tijd waarin je zaken zoals je strategie, innovatie en je verdienmodel kunt bespreken. Tijd voor jezelf waardoor je resultaten verbeteren. Tijd waarin wij graag voor jou klaar staan!

Geen lange kostbare contracten, maar een laagdrempelige sparringpartner die JOU een spiegel voorhoudt! Kijk maar eens op https://www.prestazione.nl/oplossingen/sparringpartner/

Van IN de zaak naar AAN de zaak werken:

  1. Alles zelf doen, is niet (altijd) goedkoper.
  2. Perfectionisme is duur en onnodig.
  3. Sta regelmatig eens stil en kijk in de spiegel
  4. Zorg op zijn tijd voor een frisse blik van buitenaf.
  5. Bepaal je koers.
  6. Focus op de uitvoering van de bepaalde koers.
  7. Vraag en zoek ondersteuning van collega’s en professionals waar nodig.

Wij zijn benieuwd: welke groei-tips heb jij?

Toon buttons
Verberg buttons